Communicatieve vaardigheden
Communicatieve vaardigheden, soms wel ‘simple skills’ genoemd. Denk maar aan open en gesloten vragen stellen, een samenvatting maken, hardop denken, parafraseren en reflecteren, etc. Allemaal zaken die ieder mens, ook zonder kennis van communicatieve vaardigheden, doet.
Op zichzelf zijn deze vaardigheden niet moeilijk, we doen ze immers dagelijks. Het wordt pas lastig als je de communicatieve vaardigheden doelgericht en bewust wilt gaan inzetten. Dus een open vraag stellen als een open vraag nuttig is en beter doel treft dan een gesloten vraag. En andersom. Dan worden communicatieve vaardigheden ineens communicatieve competenties. Je past de vaardigheid toe in een specifieke situatie en met een doel. Uiteindelijk is het daar allemaal om te doen. Anders gezegd: je communicatie wordt methodisch en je past de communicatieve vaardigheid toe vanuit een bepaalde attitude.
Methodische communicatie
Methodische communicatie wil zeggen dat jij je communicatie bewust (je weet wat je doet en waarom), doelgericht (om iets te bereiken met je vaardigheid), systematisch (in een voorbedachte handige volgorde) en procesmatig (je wijkt af van wat je wilde te doen als hetgeen je doet anders uitpakt dan je had gewild) inzet. Daarbij werk je vanuit een specifieke attitude of houding. In het leerboek wordt in hoofdstuk 1 uitgebreid ingegaan op de attitude van de fysiotherapeut tijdens zijn communicatie met de patiënt.
Het boek ‘Fysiotherapeutische gespreksvoering’ probeert communicatieve competenties te ontwikkelen en te beschrijven. Toch kan het handig zijn om meer te weten over welke communicatieve vaardigheden er zijn. Nu is daar best veel over geschreven maar vaak is het versnipperd. Vandaar dat in de paper ‘Communicatieve vaardigheden’ de meeste vaardigheden kort en helder zijn uitgewerkt, veelal voorzien van een voorbeeld. Deze paper is gratis digitaal beschikbaar als je het boek hebt aangeschaft. Daarnaast zijn enkele communicatieve vaardigheden in het boek kort uitgewerkt.