Kerntaken van Silverman

Kerntaken van Silverman

Het leerboek ‘Fysiotherapeutische gespreksvoering’ maakt gebruik van een aangepaste versie van de kerntaken van Silverman. De kerntaken van Silverman zijn bedacht door Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz en Juliet Draper. In de eerste uitgave van hun beroemde boek ‘Skills for Communicating with Patients‘ uit 1998 beschreven zij deze kerntaken voor de eerste keer.

De kerntaken van Silverman omvatten de volgende vijf taken of activiteiten die een dokter tijdens zijn consult doorloopt:

  1. Begin van het consult
  2. Informatie inwinnen
  3. Lichamelijk onderzoek
  4. Uitleg en planning
  5. Beëindiging van het consult

De kerntaken van Silverman in het Fysiotherapeutisch consult

Omdat de fysiotherapeutische context in bepaalde opzichten wezenlijk verschilt van de medische context bleken de vijf kerntaken niet volledig toereikend te zijn. Daarom is in het leerboek ‘Fysiotherapeutische gespreksvoering‘ gebruik gemaakt van 7 taken. Ook is de formulering soms aangepast om meer de activiteit in de kerntaak te benadrukken. De aangepaste kerntaken van Silverman zijn er voor de fysiotherapeutische context als volgt uit komen te zien:

  1. Het consult beginnen
  2. Informatie verzamelen – anamnese
  3. Informatie verzamelen – lichamelijk onderzoek
  4. Uitleg, besluitvorming, doelen stellen en plannen
  5. Behandelen (incl. uitleg, instructie en educatie)
  6. Het consult afsluiten
  7. Het behandeltraject beëindigen.

Opvallend is natuurlijk kerntaak 2 en 3. De nadruk ligt hier op het verzamelen van informatie als een activiteit die zowel door de patiënt als door de fysiotherapeut wordt verricht. Ook is het belangrijk te realiseren dat de gespreksvoering tijdens het lichamelijk onderzoek zeker zo belangrijk is als tijdens de anamnese. In kerntaak 4 is benadrukt dat de gezamenlijke besluitvorming cruciaal is en dat hierbij doelen stellen en planning met de patient van belang zijn. Daarna volgt behandelen, een centraal aspect in de fysiotherapeutische context met daarin specifieke verrichtingen en vaardigheden. Afronding volgt vervolgens door het afsluiten van het consult, dat vaak herhaaldelijk plaats vindt vanwege vervolg behandelingen, en uiteindelijk afronding van het behandeltraject waarin ondermeer wordt geëvalueerd met de patient.

Silverman’s ‘Skills for Communicating with Patients’

SilvermanKurtz en Draper hebben hun publicatie meerdere malen herschreven. Na de eerste druk in 1998 verschenen nog twee volledig herziene drukken. In de loop der jaren werd het boek dé toonaangevende publicatie op het gebied van gespreksvoering in de medische context. In zeer veel geneeskunde opleidingen over de hele wereld wordt het boek gebruikt en het model van de
kerntaken van Silverman toegepast. Naast dat het boek leerzame inhoud bevat om gespreksvoering in het medische consult te gaan beheersen geeft het boek een geweldig overzicht aan wetenschappelijke studies naar de kracht van communicatie. Silverman en zijn collega’s streven naar een evidence based aanpak in gespreksvoering en onderbouwen hun model en de stappen daarbinnen zoveel mogelijk vanuit wetenschappelijke evidentie.

%d bloggers liken dit: